Tips voor een goede nachtrust

Tips voor een goede nachtrust

Ondanks dat het heerlijk zacht slaapt op een satijnen kussensloop, kun je nog steeds vermoeid wakker worden ‘sochtends. Om er goed uit te zien en je goed te voelen is een goede nachtrust belangrijk. Daarom een paar tips die een goede nachtrust bevorderen.

 

  • Zorg dat je ritme krijgt in je slaap patroon. Probeer zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed te gaan en te ontwaken. Dit helpt je biologische klok en kan ervoor zorgen dat je de nachten lekker doorslaapt.
  • Probeer eens een rustgevend ritueel te ontwikkelen voor het slapen gaan. Doe dit niet in het felle licht, maar met een gezellig schemerlampje.
  • Als je moeite hebt met in slaap vallen moet je vooral proberen om kleine slaapjes te voorkomen. Een powernap kan je de dag doorhelpen, maar doe je een napje in de middag of avond, dan is de kans groot dat je de slaap niet zult kunnen vatten.
  • Beweging doet een mens goed. En ook je slapen wordt er beter door. Je hoeft echt niet enorme workouts te doen, maar een beetje beweging op een dag kan je al een heerlijke, voldane nachtrust geven.
  • Check de slaapkamer! Uiteraard is het belangrijk om een fijne ruimte te hebben om in te slapen. Zorg dat je slaapkamer een beetje koel is. Zo’n 16 a 17 graden is een perfecte temperatuur om in te slapen. Check de (buiten), (snurk) geluiden eens die je in de slaapkamer hoort. Zijn dit storende geluiden? Zo ja, kun je hier iets aan doen? Zorg dat er geen licht brand op je slaapkamer. Licht laat je lichaam denken dat het dag is en dit kan je enorm uit je slaap houden.  
  • Zorg voor een goed matras en kussen. Het wordt onderschat hoe belangrijk deze zijn voor een goede nachtrust.